Back to the Land
Separatutstillingen Back to the Land vises nå på Kunstnernes Hus.
Hvor i landskapet befinner vi oss nå? I hvilke rom finner vi oss selv og hverandre? Hvordan speile denne tiden? Det er noen av spøsrmålene jeg har tatt med meg inn i prosessen. Utstillingen er laget i denne tiden, for denne tiden, et sted for refleksjon, sorg, stillhet, dialog , gjenforening og felleskap er skapt. Hjertelig velkommen.
ÅPNINGSTIDER KUNSTNERNES HUS
Mandag Stengt
Tirsdag-onsdag11-17
Torsdag11-19
Fredag-søndag 11-17
Hvor i landskapet befinner vi oss nå? I hvilke rom finner vi oss selv og hverandre? Hvordan speile denne tiden? Det er noen av spøsrmålene jeg har tatt med meg inn i prosessen. Utstillingen er laget i denne tiden, for denne tiden, et sted for refleksjon, sorg, stillhet, dialog , gjenforening og felleskap er skapt. Hjertelig velkommen.
ÅPNINGSTIDER KUNSTNERNES HUS
Mandag Stengt
Tirsdag-onsdag11-17
Torsdag11-19
Fredag-søndag 11-17
Back to the Table
I vår tid er dialog en kunst, dermed ble det sosial relasjonelle dialog-program Back to the Table skapt innenfor utstillingen Back to the Land.
Vi samles rundt et gigantisk langbord laget av gjenvunnet materiale som er samlet inn fra kunstinstitusjoner i Norge.
Samtalene rundt bordet vil være om kunstens rolle i denne tiden, tid med folkemord og miljøkrise.
At kunsten ikke bare kan fortsette å påpeke problemene, vi må også være del av løsningen.
Samtalene oppsummeres av dramaturg og skribent Mariken Lauvstad.
Back to the Table har 6 kapitler:
10 Januar kl 19 Åpning: Kunsten
Back to the Table/Land begynte med en forestilling på åpningen 10 Januar etter ide av Jannik Abel, skapt av Guri Glans, Oda Radoor, Janne Heltberg, Maria Rommel og Maja S.K. Ratkje. Med tekster av Monica Aasprong, Hans Børli, Bob Dylan, Farid ud din Attar, Stories under Occupation.
19 Januar kl 14 Kunstnersamtale mellom Jannik Abel og Sarah Lookofsky
2 Februar kl 14 Kunsten og aktivsme
Samtalen startes av: Jannik Abel, kunstner; Marthe Valle, artist og aktivist; Wesam Almadani, forfatter og aktivist; Jonas Kittelsen, klimaaktivist og talsperson for XR; Håkon Lillegraven, kurator på Nasjonalmuseet; Cinta Asmara Hondsmerk, samfunnsdebattant og aktivist
13 Februar kl 1730 Kunsten og krisene
Samtalen startes av Jannik Abel, kunstner; Guri Glans, skuespiller; Pia Maria Roll, regissør; Kari Veiteberg, prest; Mohammed Abdi, lærer og spalitist for Morgenbladet; Tani Dibasey, scenekunstner; Priya Bains, forfatter og redaktør av Vinduet. Moderator er Linn Stalsberg, forfatter, journalist, sosionom.
22 Februar kl 1430 Kunsten og Institusjonene
Samtale om hvor frie institusjonen er, med kunstner Andrea Geyer med flere.
9 Mars Finissage: Kunsten
Mere info kommer.
Vi samles rundt et gigantisk langbord laget av gjenvunnet materiale som er samlet inn fra kunstinstitusjoner i Norge.
Samtalene rundt bordet vil være om kunstens rolle i denne tiden, tid med folkemord og miljøkrise.
At kunsten ikke bare kan fortsette å påpeke problemene, vi må også være del av løsningen.
Samtalene oppsummeres av dramaturg og skribent Mariken Lauvstad.
Back to the Table har 6 kapitler:
10 Januar kl 19 Åpning: Kunsten
Back to the Table/Land begynte med en forestilling på åpningen 10 Januar etter ide av Jannik Abel, skapt av Guri Glans, Oda Radoor, Janne Heltberg, Maria Rommel og Maja S.K. Ratkje. Med tekster av Monica Aasprong, Hans Børli, Bob Dylan, Farid ud din Attar, Stories under Occupation.
19 Januar kl 14 Kunstnersamtale mellom Jannik Abel og Sarah Lookofsky
2 Februar kl 14 Kunsten og aktivsme
Samtalen startes av: Jannik Abel, kunstner; Marthe Valle, artist og aktivist; Wesam Almadani, forfatter og aktivist; Jonas Kittelsen, klimaaktivist og talsperson for XR; Håkon Lillegraven, kurator på Nasjonalmuseet; Cinta Asmara Hondsmerk, samfunnsdebattant og aktivist
13 Februar kl 1730 Kunsten og krisene
Samtalen startes av Jannik Abel, kunstner; Guri Glans, skuespiller; Pia Maria Roll, regissør; Kari Veiteberg, prest; Mohammed Abdi, lærer og spalitist for Morgenbladet; Tani Dibasey, scenekunstner; Priya Bains, forfatter og redaktør av Vinduet. Moderator er Linn Stalsberg, forfatter, journalist, sosionom.
22 Februar kl 1430 Kunsten og Institusjonene
Samtale om hvor frie institusjonen er, med kunstner Andrea Geyer med flere.
9 Mars Finissage: Kunsten
Mere info kommer.
Bakgrunn Back to the Land:
For 9 år siden la jeg helt om kunstnerskapet, jeg sluttet å lage ting som ikke kunne bli til ved eller jord etter endt utstilling.
Jeg har etter det i hovedsak stilt ut mine verk ute i naturen. Nå vender jeg inn igjen i de historiske overlyssalene på
Kunstnernes Hus.
Utstillingen er dedikert til Hassa Abel, min Pappa som har viet hele livet sitt til kunstnes tjeneste.
Denne historien starter med en storm. Trærne falt. En stor svartor tok strømledingen min.
Dagen etter dro jeg stammen inn i studio med hjelp av min pappa.
Det var den siste stammen han hjalp meg med å få inn i studio.
"Kreftene strekker ikke til lenger, Jannik" , sier han, mens han sitter og ser på at jeg bærer trær alene.
Jeg lagde en stige av det treet, for å ære pappa.
Det er en gammel tradisjon å lage stiger så sjelen til de som dør kan gå fra jorden til himmelen når den tid kommer.
Å sanke trær som faller rundt studio mitt, dra trærne hjem en etter en, forme de med øks, sag og stemjern, tørke de i studio, så få en folkebevegelse til å hente de og bære de ombord i en båt for så å installere de på Kunstnerens Hus. Det er prosessen.
Hvor lang tid har du hatt på denne utstillingen? Spurte hun.
Nøyaktig ett år. Du skaper innenfor en katastrofe, sa hun til meg.
Flere, svarte jeg. Flere katastrofer.
Dette prosjektet har blitt skapt i dagene der folkemordet på Palestinerne skjer. Jeg har pendlet mellom å være i studio/skogen og i gatene der jeg har dokumentert Norges største folkebevegelse. Stigene som i utgangspunktet var lange og solide, ble mere og mere sårbare og særs små. Som barna.
Hvordan speile vår tid? Hvordan gjenforenes med oss selv og hverandre? Det er to av spørsmålene som har vært med meg i hele prosessen. Det manuelle arbeidet i prosjektet speiler også hvordan jeg opplevde 2024, året med flere enorme katastrofer, det varmeste året noen sinne, folkemord og flere kriger.
Jeg håper du vil tilbringe tid i rommene. I stillhet og eller i dialog. Alene og sammen med dine. Med sansene og kunsten.
For 9 år siden la jeg helt om kunstnerskapet, jeg sluttet å lage ting som ikke kunne bli til ved eller jord etter endt utstilling.
Jeg har etter det i hovedsak stilt ut mine verk ute i naturen. Nå vender jeg inn igjen i de historiske overlyssalene på
Kunstnernes Hus.
Utstillingen er dedikert til Hassa Abel, min Pappa som har viet hele livet sitt til kunstnes tjeneste.
Denne historien starter med en storm. Trærne falt. En stor svartor tok strømledingen min.
Dagen etter dro jeg stammen inn i studio med hjelp av min pappa.
Det var den siste stammen han hjalp meg med å få inn i studio.
"Kreftene strekker ikke til lenger, Jannik" , sier han, mens han sitter og ser på at jeg bærer trær alene.
Jeg lagde en stige av det treet, for å ære pappa.
Det er en gammel tradisjon å lage stiger så sjelen til de som dør kan gå fra jorden til himmelen når den tid kommer.
Å sanke trær som faller rundt studio mitt, dra trærne hjem en etter en, forme de med øks, sag og stemjern, tørke de i studio, så få en folkebevegelse til å hente de og bære de ombord i en båt for så å installere de på Kunstnerens Hus. Det er prosessen.
Hvor lang tid har du hatt på denne utstillingen? Spurte hun.
Nøyaktig ett år. Du skaper innenfor en katastrofe, sa hun til meg.
Flere, svarte jeg. Flere katastrofer.
Dette prosjektet har blitt skapt i dagene der folkemordet på Palestinerne skjer. Jeg har pendlet mellom å være i studio/skogen og i gatene der jeg har dokumentert Norges største folkebevegelse. Stigene som i utgangspunktet var lange og solide, ble mere og mere sårbare og særs små. Som barna.
Hvordan speile vår tid? Hvordan gjenforenes med oss selv og hverandre? Det er to av spørsmålene som har vært med meg i hele prosessen. Det manuelle arbeidet i prosjektet speiler også hvordan jeg opplevde 2024, året med flere enorme katastrofer, det varmeste året noen sinne, folkemord og flere kriger.
Jeg håper du vil tilbringe tid i rommene. I stillhet og eller i dialog. Alene og sammen med dine. Med sansene og kunsten.
Pressemelding:
Kunstnernes Hus starter kunståret 2025 med utstillingen «Back to the Land» av Jannik Abel i overlyssalene. «Back to the Land» er skapt med begrensinger i materiale, alt som er brukt er sanket i skogen og formet med sag, kniv og øks. Utstillingen har i sin helhet blitt arbeidet fram dette siste året. Det gjør at Abel har skapt innenfor konteksten av flere katastrofer.
Om utstillingen
Tittelen «Back to the land» beskriver et prosjekt der vi gjenforenes med naturen, med dens kraft og sårbarhet. Alt av kunst laget i denne utstillingen har muligheten til å bli til jord med tid. Flere av verkene vil også returneres til skogen og bli til jord. Tittelen refererer også til den globale bevegelsen ”Land Back” som har som mål å returnere landområder til urfolk..
Utstillingen på Kunstnernes Hus vil bestå av to store installasjoner i tre, sanket og bearbeidet for hånd, fraktet med båt på fjorden og forsiktig båret av en folkebevegelse opp til huset.
Den ene installasjonen vil gi rom for ettertanke, det er et tradisjonelt dødsrituale som er framskapt med flere hundre stiger som tar sjelen fra jorden til himmelen. I den andre installasjonen er det berøring og dialog som står sentralt. Over 400 objekter i tre viser hvordan trær ser ut på innsiden og vil kunne blir berørt og holdt av publikum.
I denne salen vil arrangementsrekken «Back to the Table» også samle kunstnere, inviterte gjester og publikum rundt et langbord satt sammen av gjenvunnet materiale fra flere norske kunstinstitusjoner. Dialogprogrammet arrangeres i samarbeid med skuespiller Guri Glans.
Parallelt med utstillingen vil publikum rundt om i landet kunne besøke Abels Watching the Forest Grow Back / Skogsvitner (2022-), et pågående prosjekt der kunstneren bygger tilfluktsrom i liminalsonen mellom skogen og et område hvor alle trær nylig har blitt felt – parallelle rom som inviterer til å tenke rundt verdien en skog har og de 80 årene det tar å regenerere seg.
I Jannik Abels kunstnerskap står temaer som tilhørighet, sårbarhet, arv og forgjengelighet sentralt. Kunstneren har siden 90-tallet arbeidet med installasjon, fotografi, film og performance. I 2016 la Abel om kunstnerskapet til en fullstendig miljøvennlig produksjon som ikke produserer noe avfall. Abel bor og jobber på Nesodden og har de siste fem årene i stor grad arbeidet med installasjoner i skogen. Krevende fysiske handlinger har blitt til kunstverk, skapt utelukkende med håndkraft og enkle verktøy som sag, kniv og øks. Kunstneren ønsker på denne måten å kommentere og skape en motvekt til overforbruket og krisene som preger samfunnet i dag.
Kunstnernes Hus starter kunståret 2025 med utstillingen «Back to the Land» av Jannik Abel i overlyssalene. «Back to the Land» er skapt med begrensinger i materiale, alt som er brukt er sanket i skogen og formet med sag, kniv og øks. Utstillingen har i sin helhet blitt arbeidet fram dette siste året. Det gjør at Abel har skapt innenfor konteksten av flere katastrofer.
Om utstillingen
Tittelen «Back to the land» beskriver et prosjekt der vi gjenforenes med naturen, med dens kraft og sårbarhet. Alt av kunst laget i denne utstillingen har muligheten til å bli til jord med tid. Flere av verkene vil også returneres til skogen og bli til jord. Tittelen refererer også til den globale bevegelsen ”Land Back” som har som mål å returnere landområder til urfolk..
Utstillingen på Kunstnernes Hus vil bestå av to store installasjoner i tre, sanket og bearbeidet for hånd, fraktet med båt på fjorden og forsiktig båret av en folkebevegelse opp til huset.
Den ene installasjonen vil gi rom for ettertanke, det er et tradisjonelt dødsrituale som er framskapt med flere hundre stiger som tar sjelen fra jorden til himmelen. I den andre installasjonen er det berøring og dialog som står sentralt. Over 400 objekter i tre viser hvordan trær ser ut på innsiden og vil kunne blir berørt og holdt av publikum.
I denne salen vil arrangementsrekken «Back to the Table» også samle kunstnere, inviterte gjester og publikum rundt et langbord satt sammen av gjenvunnet materiale fra flere norske kunstinstitusjoner. Dialogprogrammet arrangeres i samarbeid med skuespiller Guri Glans.
Parallelt med utstillingen vil publikum rundt om i landet kunne besøke Abels Watching the Forest Grow Back / Skogsvitner (2022-), et pågående prosjekt der kunstneren bygger tilfluktsrom i liminalsonen mellom skogen og et område hvor alle trær nylig har blitt felt – parallelle rom som inviterer til å tenke rundt verdien en skog har og de 80 årene det tar å regenerere seg.
I Jannik Abels kunstnerskap står temaer som tilhørighet, sårbarhet, arv og forgjengelighet sentralt. Kunstneren har siden 90-tallet arbeidet med installasjon, fotografi, film og performance. I 2016 la Abel om kunstnerskapet til en fullstendig miljøvennlig produksjon som ikke produserer noe avfall. Abel bor og jobber på Nesodden og har de siste fem årene i stor grad arbeidet med installasjoner i skogen. Krevende fysiske handlinger har blitt til kunstverk, skapt utelukkende med håndkraft og enkle verktøy som sag, kniv og øks. Kunstneren ønsker på denne måten å kommentere og skape en motvekt til overforbruket og krisene som preger samfunnet i dag.
Prosesjon
Verkene i utstillingen ble fraktet ved hjelp av en folkebevegelse. Fra studio mitt ned til fjorden, der kom det en båt og fraktet verkene til Honnørbrygga i Oslo og deretter hentet 150 mennesker verkene og gikk med dem opp til Kunstneres Hus. Dette felleskapet gjorde denne utstillingen mulig.