Separatutstillingen Back to the Land åpner 10 januar 2025 på Kunstnernes Hus.
På denne siden kommer jeg til å dele prosessen med å skape, frakte og stille ut i et av Norges mest historiske kunstrom.
På denne siden kommer jeg til å dele prosessen med å skape, frakte og stille ut i et av Norges mest historiske kunstrom.
Denne historien starter med en storm. Trærne falt. En stor Or tok strømmen.
Dagen etter dro jeg stammen inn i studio med hjelp av min far.
Det var den siste stammen han hjalp meg med å få inn i studio.
"Kreftene strekker ikke til lenger, Jannik" sier han, mens han sitter og ser på at jeg bærer trær alene.
Jeg lagde en stige av det treet, for å ære pappa.
Det er en gammel tradisjon å lage stiger så sjelen til de som dør kan gå fra jorden til himmelen når den tid kommer.
Å sanke trær som faller rundt studio mitt, dra trærne hjem en etter en, forme de med øks, sag og stemjern, tørke de i studio, så få en folkebevegelse til å hente de og bære de ombord i en båt for så å installere de på Kunstnerens Hus. Det er prosessen.
Hvor lang tid har du hatt på denne utstillingen? Spurte hun.
Nøyaktig ett år. Du skaper innenfor en katastrofe, sa hun til meg.
To, svarte jeg. To katastrofer. Folkemord og klimakrisen.
Dagen etter dro jeg stammen inn i studio med hjelp av min far.
Det var den siste stammen han hjalp meg med å få inn i studio.
"Kreftene strekker ikke til lenger, Jannik" sier han, mens han sitter og ser på at jeg bærer trær alene.
Jeg lagde en stige av det treet, for å ære pappa.
Det er en gammel tradisjon å lage stiger så sjelen til de som dør kan gå fra jorden til himmelen når den tid kommer.
Å sanke trær som faller rundt studio mitt, dra trærne hjem en etter en, forme de med øks, sag og stemjern, tørke de i studio, så få en folkebevegelse til å hente de og bære de ombord i en båt for så å installere de på Kunstnerens Hus. Det er prosessen.
Hvor lang tid har du hatt på denne utstillingen? Spurte hun.
Nøyaktig ett år. Du skaper innenfor en katastrofe, sa hun til meg.
To, svarte jeg. To katastrofer. Folkemord og klimakrisen.
Bakgrunn:
Tittelen spiller på «Land Back» den viktige bevegelsen som har som mål å returene landområdene til urfolk.
Setningen «Back to the land» beskriver at alt av kunst laget i denne utstillingen har muligheten til å bli til jord med tid.
Flere av verkene vil bli lagt tilbake til i skogen der materialet er sanket.
Jeg har tro på kunnskapen som ligger i landområdet, i naturen, i syklusene naturen gir oss.
Utstillingen består av to store installasjoner i tre som blir formet i skogen og forsiktig fraktet til huset og installert der.
To rom for sorg, savn, sannhet og felleskap og vil bli skapt.
I tillegg består prosjektet av et sosialt relasjonelt dialog-program Back to the Table. Vi samles rundt et gigantisk langbord laget av gjenvunnet materiale som vil samles inn fra kunstinstitusjoner i Oslo. Samtalene rundt bordet vil være om kunstens rolle i denne tiden, tid med folkemord og miljøkrise. At kunsten ikke bare kan fortsette å påpeke problemene, vi må også være del av løsningen. Deri ligger det et stort ansvar i det vi lager og hvordan vi lager det.
For 9 år siden la jeg helt om kunstnerskapet, jeg sluttet å lage ting som ikke kunne bli til ved eller jord etter endt utstilling.
Jeg har etter det i hovedsak stilt ut mine verk ute i naturen.
Nå vender jeg inn igjen i de historiske overlyssalene på Kunstnernes Hus.